mandag 20. september 2010

Medisterkaker !

Her om dagen kjøpte jeg 4kg medisterfarse for å lage egne medisterkaker. Dette blir mange middager for en billig penge, ut av 4kg fikk jeg 70 medisterkaker.
Det er lurt å undersøke prisen i forskjellige butikker før du kjøper. Jeg var først i en butikk hvor de skulle ha 269,- for 4kg, uka etter var jeg et annet sted å spurte og de skulle kun ha 139,- for samme mengden, så da kjøpte jeg såklart der. Husk at medisterfarse er ferskvare - det har kun én dags holdbarhet, så da må det stekes opp med engang og fryses ned, eller så kan du fryse ned hele boksen og ta den opp igjen når du har tid.


Denne gangen lagde jeg medisterkaker av alt, senere skal jeg kjøpe mer og lage lunsjkaker (medisterkarbonader med amerikansk blanding) og kjøttpudding.





Form medisterkakene i den ene hånden ved å ta litt farse i hånda og klemme det oppover fra lillefingeren og mot tommelen, skrå litt på hånda slik at farsen faller inn i håndel igjen og klem på nytt. gjenta dette til du får en fin og rund ball oppå hånda.
En litt enklere måte er å forme kakene inne i håndflaten ved hjelp av ei fuktet skje.


Stek kakene på middels - sterk varme til de er gyldenbrune på begge sider, men ikke gjennomstekt, legg dem så over i ei langpanne eller lignende og etterstek i stekeovnen på 200 grader i ca 15 minutter. Del over én av dem på midten og sjekk at de er ordentlig stekt. 




Og da ble det såklart en skikkelig middag litt senere på dagen med poteter og brun saus - hadde vi bare hatt tyttebærsyltetøy til hadde det vært komplett!

13 kommentarer:

  1. Tyttebærsyltetøy ja... den som hadde plukka mere i høst! :-)

    SvarSlett
  2. Takk for god oppskrift. De ble berfekte. Gleder meg til å servere mine korvenner "hjemmelagde" medisterkaker. :-)

    SvarSlett
  3. Jeg pleier å la dem trekke i buljong/kraft noen minutter etter at de er stekt. Så fryser jeg dem ned med buljongen. Buljongen bruker jeg til saus. Lager kjøttpudding, også. Det er SÅ lettvint, - bare stapp deigen i kakeformer, dryss på paprikapulver, stek v/220 gr i ca 40 minutter.

    SvarSlett
  4. Kan man fryse medisterkakene sammen med den brune sausen?

    SvarSlett
  5. Kan man fryse ned medisterkaker med den brune sausen?

    SvarSlett
  6. Kan man fryse ned medisterkaker med den brune sausen?

    SvarSlett
  7. Oppskriftene dine ser bra ut, men skrifttypen du bruker er veldig slitsom å lese, faktisk ganske håpløs.Anbefaler å bruke noe litt mindre ¨fancy¨, som for ex Times New Roman.
    Og så et par små tips ang. medisterkaker. Om man fryser ned rå farse, må man ikke la den ligge for lenge, høyst noen uker. Den blir ellers veldig vond. Ferdigstekte holder seg derimot lenge. Jeg steker kakene i muffinsformer av metall...12 kaker i hver form...Går som en røyk! Ha en fin adventstid og lykke til alle, med god julemat på alle bord!

    SvarSlett
    Svar
    1. Steker du dem først? Eller rett i ovnen? Hvor mange °C?

      Slett
  8. Altså i farsen. Har den krydder fra før av?

    SvarSlett