tirsdag 16. august 2011

Frokostrundstykker

Siden jeg flyttet har jeg hatt en gammel Kenwood kjøkkenmaskin som jeg har arvet fra bestemor. Den er gammel, men fungerer fortsatt like bra, det eneste dumme er at den manglet eltekroken. Men nå har min kjære samboer vunnet en splitter ny Kenwood Major til meg, og da måtte den jo så klart testes ut med en gang.
   
Til 12 store rundstykker trenger du:
3,5 dl melk
50 g gjær/1 pose tørrgjær
250 g sammalt rug
ca 250 g hvetemel
1 ts salt
3 ss olje

klarnet, smeltet smør til pensling


Varm opp melken til 37 grader. Smuldre gjær i en bakebolle og hell over den varme melken. Tilsett sammalt rug, salt og olje og begynn å elte sammen. Tilsett hvetemelet litt etter litt til du får en smidig og glatt deig som sliper bollen. La deigen elte i ca fem minutter på lav hastighet.
Dekk til bollen med et kjøkkenhåndkle og sett deigen til heving på et lunt sted til den har dobbel størrelse.



Sett stekeovnen på 200 grader varmluft.

Dryss hvetemel utover en benk og trill ut 12 rundstykker. Legg dem på et bakepapirkledt stekebrett, dekk med et kjøkkenhåndkle og sett til heving i ca 45 minutter til de har doblet i størrelse. Pensle rundstykkene med smeltet, klarnet smør og sett dem i ovnen på midterste rille. Stek rundstykkene i ca ti minutter til de er gyldne. Sjekk at de er gjennomstekt ved å dunke under dem, dersom det kommer en ''hul'' lyd er de ferdige. Avkjøl rundstykkene på rist og pakk dem i poser når de er helt kalde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar