lørdag 3. september 2011

Blåbærknuter

Det som skulle være en tyttebærtur ble raskt omgjort til en blåbærtur da jeg gledelig så at det fremdeles var blåbær å finne. Jeg reiste hjem med litt over 1 liter, og noe av det ble brukt til knuteboller. Oppskriften jeg har brukt tror jeg faktisk at kommer fra en bok jeg hadde da jeg var liten - så her kommer Mummimammas boller!

Til 16 blåbærknuter brukte jeg:

50 g gjær
3 dl lunken melk
1/2 ts salt
1 dl sukker
2 egg
1/2 ts hornsalt
7-8 dl hvetemel
100 g kaldt smør i terninger

Smuldre opp gjær i en bakebolle og strø over sukker og salt. Varm opp melken i en kjele til den er fingervarm og hell den over gjær og sukker. Sett på kjøkkenmaskinen og la den elte mens du tilsetter hornsalt, egg og deretter hvetemel litt etter litt til du har en smidig deig. Tilsett smørterningene og la deigen stå å elte i fem minutter til smøret er godt blandet inn.
Dekk bakebollen med et kjøkkenhåndkle eller plast og la deigen heve til dobbel størrelse.

I mellomtiden lager du blåbærfyllet. Kok opp 200 g blåbær med  0,5 dl sukker i en kjele. Jevn med maizena til du får syltetøykonsistens og avkjøl helt.


Hvelv deigen ut på en melet benk, elt den lett og kjevle ut til en stor rektangel.
Smør blåbærfyllet på halvparten av rektangelen og brett den andre delen over. Bruk et pizzahjul til å skjære 16 strimler på langs (slik at du får strimler som er åpne i én ende, og lukket i den andre).

Og så gjør du sånn her

Legg knutene på et bakapapirkledt stekebrett og la dem heve til dobbel størrelse. Pensle dem med egg eller klarnet smør og stek dem på 220 grader midt i ovnen i 8-10 minutter - avkjøl bollene på rist.

1 kommentar: