onsdag 21. september 2011

Italiensk kyllingsuppe

Høsten er her og det er tiden for supper. Gjerne fyldige, litt sterke supper som varmer godt i kroppen på sene kvelder. Jeg hadde igjen litt grillet kylling som jeg ikke visste helt hva jeg skulle bruke til. Tenkte først på kyllingsalat, men suppe fristet mer på en regntung søndag formiddag. 


Til to personer brukte jeg:

Litt olje til steking
1 stilk stangselleri, finhakket
1 liten rød paprika, finhakket
1 liten kepaløk, finhakket
1 rød chili, finhakket
kjøtt fra 1/2 grilla kylling, revet opp
4 dl kyllingbuljong
1 boks hakkede tomater
0,5 dl fløte
salt og pepper
ca 2 ss finhakket persille

2 dl kokt fullkornsmakaroni eller annen pasta
revet eller høvlet parmesan

Varm opp en kjele med litt olje og fres stangselleri, løk, paprika og chili blankt. Tilsett kyllingen, rør godt og hell på kyllingbuljong og boksen med hakket tomat. La suppen koke opp, senk varmen og sett på lokk. La suppen småputre i ti minutter.
Hell på fløten, rør inn persille og smak suppen godt til med salt og litt pepper.


Fordel litt kokt pasta i hver suppebolle (Jeg syns det er best å ha pastaen for seg. Dersom den ligger i suppen blir den fort overkokt, og dersom det blir igjen rester blir den liggende i suppen og blir bløt.) og øs rykende varm suppe over. Dryss over parmesan og nyt :-) 

5 kommentarer:

  1. Denne så nydelig ut!! Du er så utrolig flink, Kristin. Jeg henter masse inspirasjon fra deg! Denne gleder jeg meg til å prøve i løpet av høsten.
    Takk for en fin blogg! DU ligger på forsiden min!
    Cathrine

    SvarSlett
  2. Tusen takk for utrolig koselig kommentar - det gleder meg å være til inspirasjon for andre :-)
    Ha en fin dag!
    - Kristin

    SvarSlett
  3. Fantastisk god suppe! Har brukt 2 timer på å finne bloggen din igjen fordi jeg glemte å lagre siden, og stolte ikke på min egen hukommelse :P Denne suppen slipper ikke unna meg! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig!
      Denne suppen er min favoritt :)

      - Kristin

      Slett
  4. Så magisk ut, denne skal prøves :))

    SvarSlett