mandag 2. januar 2012

Amerikanske frokostpannekaker

Godt nyttår alle sammen!

Da er det hverdag igjen og snart er ferien også over for min del. Det blir egentlig litt godt å tilbake til gamle rutiner igjen, og også godt å lage middager igjen. Jeg har jo som nevnt flyttet og i tillegg vært syk, så da ble det to hele uker uten matlaging. Heldigvis har det jo vært tiden hvor man er mye på både familiemiddager, vennemiddager og ute og spiser, så vi har ikke akkurat sultet.

Her er et tips til en god og koselig frokost sånn helt på tampen av høytidene før vi går tilbake til et noe sunnere kosthold - nytes i godt selskap.


Til 7-8 små pannekaker trenger du:

1 egg
2 eggehviter
3 dl melk
1/2 ts salt
1 liten ss sukker
2,5 dl hvetemel

Pisk sammen det hele egget med melk, salt og sukker i en bolle. Sikt deretter i hvetemelet og vend inn. Stivpisk eggehvitene i en annen bolle og vend det forsiktig inn i røren.
Til steking av pannekakene brukte jeg en steketakke jeg er så heldig å få låne av bestemorne min. Den har 9 forskjellige styrker og jeg steker på 7 til de er gyldne på hver side og godt gjennomstekte.

Server pannekakene med sprøstekt bacon, lønnesirup og syltetøy - vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Mmm disse så gode ut...jeg har noen fridager igjen, så kanskje jeg skulle laget disse til frokost imorgen...
    Godt Nytt År til deg dine...gleder meg til å følge bloggen din videre i det nye året:)

    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  2. Jeg pleide å spise masse av disse når jeg var i USA, men jeg har ikke spist de siden! Men nå er jeg inspirert, så det spørs om det blir disse til frokost en dag før juleferien er over!

    SvarSlett