torsdag 29. desember 2011

Créme Brûlée

Håper alle mine lesere har hatt en riktig god jul, med godt selskap, mat og masse kos!

Nå har det vært mange dager ufrivillig borte fra bloggen. Vi har brukt dagene før jul og romjula på å flytte, så i tillegg til flyttekaos, har jeg også vært uten både komfyr og internett, noe som resulterer i ekstremt lite både matlaging og blogging. Men for to dager siden kom endelig en splitter ny induksjonsovn på plass, og i dag kommer det en mann innom for å installere bredbånd. Så fra og med i dag er jeg endelig tilbake med mine faste blogginnlegg.


Jeg var så heldig å få et Créme Brûlée-sett i julegave fra min søster, med to former, gassbrenner og en kokebok med 38 ulike varianter på desserten. Dette måtte selvfølgelig testes ut så fort som mulig, derfor blir dagens fristelse den verdenskjente franske desserten Créme Brûlée, som det sies at skal være verdens beste dessert. Ingrediensene er så og si akkurat de samme som i en karamellpudding, men tilberedes på en litt annen måte og blir mer kremet, bløt og veldig mye bedre. Samboeren min var skeptisk da jeg beskrev den som en bedre variant av karamellpudding, da han ikke er veldig begeistret for det, men da han fikk smake på Créme Brûlèen falt den godt i smak!

Til fire porsjoner trenger du:
1 dl helmelk
2 dl kremfløte
3 ss sukker
1/2 vaniljestang, splittet og skrapt ut frøene
2 store eggeplommer

ekstra sukker til karamellisering
Créme Brûléebrenner eller skibrenner


Kok opp melk, fløte, sukker og vaniljestang i en kjele. Pisk sammen eggeplommene i en bolle og hell over den varme melkeblandingen mens du pisker kraftig. Hell røren over i 4 små ildfaste porsjelensformer. Sett formene i vannbad med varmt vann og sett inn i misterste rille i stekeovnen på 105 grader varmluft. Stekingen kan variere veldig etter størrelsen på formene, mine sto inne i 35-40 minutter. De skal fortsatt skjelve litt i midten når du tar dem ut. Sett formene i kjøleskapet i 1-2 timer til de får satt seg helt.

Ved servering drysser du en liten teskje sukker på toppen av hver Créme Brûlée og fordeler godt utover, hell av overflødig sukker. Bruk en brenner til å karamellisere sukkeret og server - gjerne med marinerte bær eller en lett og frisk sorbé til - vel bekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar