tirsdag 13. mars 2012

Bakepulverbrød på rugmel med solsikkekjerner

Sist jeg skulle bake brød hadde jeg gått tom for gjær og søkte meg fort frem til ''brød uten gjær''. Jeg var først inne på natronbrød, men da jeg heller ikke kunne finne natron i kjøkkenskapet endte det hele med å lage dette bakepulverbrødet.



Til 1 stort brød trenger du:
500 g sammalt hvete, fin
500 g siktet rugmel
2 ss bakepulver
60 g solsikkekjerner
1 ts salt
6 dl lett kulturmelk
4 dl varmt vann

Bland sammen alle de tørre ingrediensene i en bakebolle. Tilsett deretter varmt vann og kultormelk og elt alt godt sammen i fem minutter til du har en fast og jevn deig. Velv deigen ut på en melet benk g elt den lett. form den deretter til et stort rundt brød og dryss med rugmel.
Legg deigemnet over på et bakepapirkledt stekebrett og skjær noen snitt i det med en skarp kniv.
Formvarm ovnen til 200 grader og stek brødet på nederste rille i 40-45 minutter. Ta ut brødet og dunk under det, dersom du hører en ''hul lyd'' er brødet gjennomstekt.

Avkjøl brødet på rist før du skjærer i det.

1 kommentar: