søndag 1. april 2012

Grov potetstappe med vårløk



Grov potetstappe med vårløk:
6 middels store poteter
1 vårløk, finsnittet
1,5 - 2 dl kremfløte
1 ss meierismør
2 ts hvitløksolje
salt og pepper

Skrell potetene og kutt dem opp i like store terninger. Kok dem møre i vann (det er vitkig at du ikke bruker salt i kokevannet når du skal koke grønnsaker til purèer o.l. Da vil resultatet bli seigt. Smak heller til med salt til slutt).
Når potetene er møre heller du av vannet og tilsetter 1,5 dl fløte. Sett kjelen tilbake på platen og la potetene småkoke på svak varme til fløten tykner. Mos deretter alt sammen med en stapper til du har ønsket konsistens, tilsett eventuelt mer fløte dersom den er for tykk. Rør deretter inn vårløk og smør og smak til med salt, pepper og hvitløksolje.

1 kommentar:

  1. Maten din er delikat som altid:)
    Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg angående askjettene det er snart 8 år siden jeg kjøpte dem.
    Kommer jeg på det skal jeg si ifra, jeg har sett lignende for ikke så lenge siden

    SvarSlett