søndag 9. september 2012

Annapotet

Her kommer hovedretten som ble servert i utdrikingslaget. Jeg har publisert mye av det tidligere, så hovedfokuset her blir på potenene, nemlig annapotet. Ingrediensene er så og si de samme som i fløtegratinerte poteter, men disse er ikke kremete, har en lettere konsistens og jeg vil også si at de er bedre. Lag de gjerne kvelden før da de helst skal ligge i press over natten.



Til 6 personer brukte jeg:

6 bakepoteter
1,5 dl fløte
1 ss meierismør
salt og pepper
1 fedd hvitløk
4-5 stilker timian

Skrell potetene og kutt dem i 2 mm tykke skiver, bruk gjerne en mandolin dersom du har det. Legg deretter alle skivene i kaldt vann for å hindre at de blir misfarget.
Ha fløten i en kjele sammen med smør, revet hvitløk og timian. Smak til med salt og pepper. Kok opp blandingen og la den deretter stå å trekke i ti minutter slik at den får en god smak av hvitløk og timain. Sil deretter blandingen. Renn av potetskivene og vend dem inn i fløteblandingen.
Dekk en brødform med bakepapir og trykk potetskivene godt og jevnt ned i formen. Hell tilslutt over litt av den resterende fløten og pensle toppen med smeltet smør.
Stek formen på 200 grader i 20 minutter til potetene er møre og gyldne på toppen.
Avkjøl potetene litt i formen før du dekker toppen med bakepapir og legger en ny brødform på toppen. Fyll formen med noe tungt slik at potetene får et press. Sett formen i kjøleskapet og la den stå, helst til dagen etter.

Ved servering velver du annapotetene ut på benken og kutter opp i seks rektangle stykker.
Legg stykkene over i en ildfast form og pensle dem med smeltet smør. Varm dem opp i stekeovnen på 150 grader i 15-20 minutter til de er gjennomvarme. Dersom overflaten begynner å bli for mye stekt kan du dekke til med aluminiumsfolie de siste minuttene.

Jeg serverte annapotet til grillet okse ytrefilet med hjemmelaget bernaisesaus, glasert rødløk og kokt brokkoli.
Oppskrift på hjemmelaget bernaisesaus finner du HER, og glasert rødløk HER.

Vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. Av og til så har en sånn flaks, og det hadde jeg nå. Satt og googlet på knekkebrød, og havnet på dine. Jeg bruker når jeg er innom eldre innlegg å gå og se på siste innlegget som er laget. I sommer var vi på ferie og fikk servert og spiste så utrolig gode poteter, men visste ikke hva de het. Jeg har lett og søkt, og her har du jammen bilde og oppskrift på slike! Så nå blir det Annapoteter til helga. Takk skal du ha! Ha en fin dag. Klem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt! Da var det jo veldig flaks at jeg publiserte den oppskriften akkurat i går :-) Lykke til med laging av annapotet til helga - håper du ikke blir skuffet!

      Ønsker deg en fin dag - klem :)

      Slett