mandag 17. september 2012

Kochblume - universallokk

Jeg har vært så heldig å få teste ut et universallokk fra Kochblume. Lokket passer til kjeler på mellom 14 og 24cm i diameter og er ment for å hindre at det koker over, samtidig som det kan brukes som dampkoker til grønnsaker og hindre at det spruter fra stekepanner.

Jeg valgte først å teste ut lokket da jeg skulle koke pasta. Pasta skal jo aller helst fosskoke, men dette er jo så og si umulig. I mitt tilfelle har jeg aldri kunnet hatt platen på fullt, da det ville ha kokt over.
Jeg kokte pasta på vanlig måte i rikelig med vann tilsatt salt og litt olje. Da vannet kokte opp tilsatte jeg pastaen, rørte om og la over lokket. Ettersom det begynte å koke igjen, og senere fosskoke, løfter den lille blomsten i midten av lokket seg og slipper ut all damp og vannet bobler opp. På denne måten kunne pastaen fosskoke uten at det var i nærheten av å koke over.

Når du har noe som koker i kjelen og dampen kommer ut i midten av lokket kan du legge i grønnsaker og legge over et vanlig kjelelokk. Da vil grønnsakene bli dampet samtidig som du koker i kjelen. Dette fungerer også veldig bra, men jeg vil anbefale å ikke gjøre dette når du koker pasta, da vannet vil inneholde en del stivelse.

Lokket fungerte også fint til å hindre sprut fra stekepannen da jeg stekte biff, men her skulle jeg ønske at lokket var litt større slik at det hadde passet til større stekepanner.

Kochblume finnes i tre forskjellige farger og leveres av Hamonoya.no. Du kan lese mer om produktet og se en liten demonstrasjonsvideo på deres hjemmesider HER.

//Produktomtale

2 kommentarer:

  1. Hei! Vet du hvor en kan få kjøpt denne lure saken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jeg vet at Hjemmetshop.no har den. Tror også at Kitch'n har tatt den inn nå :-)

      Slett