lørdag 1. juni 2013

Eltefritt brød med Breadmaker fra Lèkuè

Nå når jeg endelig har begynt å bake eltefrie brød fikk jeg tilbud om å teste ut en form fra Lèuke hvor du både kan blande sammen deigen og steke brødet i èn og samme bolle. Perfekt!



Dette er en silikonbolle hvor du blander sammen deigen og knepper den sammen. Når deigen er ferdig hevet trenger du ikke å gjøre annet enn å sette formen inn i ovnen å steke brødet. Enklere kan det ikke bli, du trenger ikke å så mye som ta på deigen. Brødet får en fin fasong og en veldig sprø og god skorpe, samtidig som det er vedig mykt og saftig inni.

Til ett eltefritt brød trenger du:
2 dl kruskakli
1/2 dl linfrø
1/3 ts tørrgjær
1 ts salt
7 dl hvetemel
4,5 dl kaldt vann


Bland sammen alle de tørre ingrediensene i bakebollen og hell på vannet. Rør alt godt sammen til en jevn deig og lukk bollen. Dekk med plast og la deigen heve i 15-20 timer på kjøkkenbenken.
Når du skal steke brødet setter du stekeovnen på 200 grader. Åpne bakebollen og dryss toppen lett med litt hvetemel. Lukk den igjen og sett den inn i ovnen på midterste rille. La brødet steke i 45-50 minutter, åpne formen de siste fem minuttene slik at brødet blir ekstra godt stekt på toppen.
Velv brødet ut av formen og la det avkjøles på rist.

Vel bekomme!

                    
                                                                                                            




// I samarbeid med Hamonoya.no

7 kommentarer:

  1. Oi, for en form!! Jeg lager eltefritt brød flere ganger i uken (veldig greit på studentbudsjett), men har bare en kjele fra IKEA å steke dem i... Vet du hvor man kan kjøpe disse?

    SvarSlett
  2. De kan kjøpes på Kitch'n butikkene. Koster 399,-

    SvarSlett
  3. Jeg bruker denne, og setter deigen om kvelden. Oppdaget en slags timer funksjon på stekeovnen, og vips er det ferdig stekt brød til du våkner.

    SvarSlett
  4. Har du prøvd andre melsorter i baksten, f.eks. havregryn og gr.sam. rug og hvete? Eller annet? Den nye bakemetoden ser jo så forlokkende ut men jeg ønsker mer grovt sammendatt innhold og lurer på om det egner seg like godt?
    :)

    SvarSlett
  5. Hei, jeg tror for din egen del at du bør merke dette innlegget som reklame, ellers risikerer du å få en smekk fra skatteetaten ol. etater som driver å sjekker blogger om de merker når de driver reklame for produkter.

    På den andre siden så ble jeg så nyskjerrig at jeg kommer til å ta en tur til Kitch'n å kjøpe meg en sånn for å se om den er mer effektiv enn brødbakemaskina mi.

    Til anonym, jeg regner med at det fungerer like godt med andre melsorter som andre bakeartikler. Mulig man må ha litt lengre steketid, men det er jo bare å prøve seg frem. Man får sikkert med litt informasjon når man kjøper den også.

    SvarSlett